5 årsager til, du bør arbejde med kunderejser

Kunderejser. Du har sikkert hørt om dem en trilliard gange. Men måske er du som så mange andre fortsat i tvivl om, hvad det egentlig er. Og om det overhovedet giver mening for dig at arbejde med? Så skal du læse med her!

Vi har nemlig udarbejdet 5 skarpe spørgsmål, som kan hjælpe dig med at afgøre, om I bør arbejde med kunderejser i din virksomhed.

Lær at lave kunderejser med klub k
Kunderejser: Ved I, hvad jeres kunder går igennem i forbindelse med et køb?

klub k sætter den 26. marts spot på kunderejser som en metode til at skabe flere (glade) kunder, der køber igen og igen. Oplægsholder Laura Vilsbæk giver os en indflyvning til metoden med en masse cases og vil med konkrete øvelser og eksempler vise, hvordan man kan bruge metoden i arbejdet med kommunikation. Inden da kan du med nedestående spørgsmål teste, om kunderejser er noget, du burde have på din radar.

1. Ved I (sådan virkelig), hvordan kunder oplever jeres produkter, kanaler eller services?

Arbejdet med kunderejser kan sikre en systematisk dialog med jeres kunder, så I løbende har et klart billede af deres oplevelser med jeres produkter, kanaler og services. Selv om man tror, man har et rimeligt godt billede af kundernes oplevelse, så får man alligevel altid nye aha-oplevelser ved rent faktisk at tale med dem. Det handler om at komme væk fra skrivebordet, teorierne og gætteriet og ud i den virkelige verden og blive konfronteret med, hvordan tingene fungerer for kunderne.

2. Undersøger I, hvorfor nogle kunder forlader jer (eller ikke vender tilbage)?

Selv om det kan være svært og grænseoverskridende at spørge ind til tidligere kunders oplevelser – velvidende, at det kan være oplevelser med skuffelse eller utilfredshed – så er denne viden altafgørende for, at I kan ændre på tingene og undgå, at flere forlader jer. Det kan sagtens være, de peger på et velkendt problem – jeres ømme tå. Men det kan også være, at de peger på problemstillinger, I aldrig selv ville have fået øje på. Uanset så synliggør kunderejsen problemerne – svesken på disken – og I kan nu vælge, hvad I vil gøre ved det.

3. Ved I, hvad I konkret skal gøre for at få glade kunder, der køber igen?

Noget af det allerbedste ved kunderejsen er, at den med tydelighed viser jer, hvor i købsrejsen, I gør jeres kunder glade – eller hvor I burde. Det drejer sig om at skabe en øget bevidsthed om jeres kunders forventninger og derefter afgøre, hvor og hvordan I vil imødekomme eller måske endda overgå de her forventninger. For tilfredse kunder har det med at vende tilbage og ikke mindst anbefale andre samme oplevelse.

4. Opsamler I systematisk viden fra jeres “frontmedarbejdere”, som er i tæt kontakt med jeres kunder?

Når I arbejder med kunderejsen, er det vigtigt at involvere jeres frontmedarbejdere –  kundeservice, sælgere, supportere, undervisere (du ved, alle de der medarbejdere, der rent faktisk er i tæt løbende kontakt med kunderne) – for de ligger inde med en masse guldkorn. De ved, hvad kunderne finder svært, hvad der frustrerer dem, hvad de efterspørger – og kan være med til at udpege oplagte indsatsområder, som kan gøre en stor forskel for jeres kunder. Så husk altid og glem aldrig løbende at få inputs fra disse nøglepersoner.

5. Kender I (og svarer I) på de spørgsmål og udfordringer, jeres kunder har i forbindelse med et køb?

Forud for ethvert køb har kunden nogle behov eller udfordringer, han/hun søger en løsning på med netop dette produkt. Kunderejsen hjælper jer med at stille skarpt på kundens overvejelser og adfærd forud for et køb og giver jer således muligheden for at påvirke kunden undervejs i sine overvejelser. Hvis nu fx det viser sig, at et køb af jeres produkt er forbundet med overvejelser om miljø- og allergivenlighed, så er det vigtigt, at I i alle jeres kanaler proaktivt adresserer denne bekymring eller overvejelse – og dermed sikrer, at et køb af jeres produkt fortsat virker relevant.

Vi håber, du nu har fået mere klarhed over, hvad kunderejsen kan hjælpe jer med – og ikke mindst – om det vil give mening at arbejde med metoden i din virksomhed.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.